Protected by Copyscape Duplicate Content Detection Tool

Saturday, December 1, 2012

Sayang, bukan Ibu Tumpang' (Part 2)


Sampai saja di bengkel aku terus menuju ke arah keretaku.

Nampaknya hanya baru ada sikit saja yang diketuk. Budak

makenik tu kata enjin tak rosak. Cuma kemek teruk dan banyak.

Sedikit lega hati aku. Tapi aku rasa duit simpanan aku mesti

tak cukup memandangkan kena cat semula keseluruhan.

Takkan aku nak bawak kereta berbelang-belang.


Kereta Harriernya hanya tukar lampu saje. Mungkin semalam

dia dah oder kot. Sekarang dia orang tinggal pasang saja. Aku

duduk menunggu dikerusi yang ada kat tepi kedai.

"Sampai mane?" Bila dia ada disebelah aku pun tak sedar.

"Saya tau awak fikir pasal kos baiki kereta tu kan."

Macam tukang tilik la pulak.

"Tak perlu bayar apa-apa. Semua saya tanggung."

Biar betul dia ni, kenal pun tak. Apa kerja dia, entah-entah…

Ish…tak sanggup nak fikir. Aku jadi takut. Termakan budi

nanti tergadai body.

"Saya tau apa yang awak fikirkan. Saya ikhlas, saya tau

awak tak mampu. Kalau awak nak anggap sebagai hutang,

ada duit nanti bayar la. Hutang dengan saya tak ada bunga

dan tak ada tempuh. Ikut la awak nak bayar macam mana."

"Kalau sampai mati saya tak mampu nak habis bayar macam

mane?"

"Saya halalkan".


"Jauh juga dari sini ke Putrajaya, kenapa tak duk sana je?"

"Saya kerja dengan subcon. Kat Putrajaya sementara je,

lepas tu akan balik ke Ampang semula."

"Owhhh…" panjang oh dia sambil terangguk-angguk.

Kemudian dia menyambung.

"Berapa lama kat sana?"

"Lebih kurang tiga bulan kot, sekarang baru sebulan. Ada

dua bulan lagi."

"Nanti pergi kerja macam mana?"

"Tengah fikir."

"Hari Isnin nanti saya hantar dan ambil awak kerja. Sampai

kereta awak siap."

Aku pandang wajahnya.

"Kenapa? Kita kenal pun tak."

Dia senyum meleret sebelum bersuara lagi.

"Ingatkan tak nak kenal tadi. Ok sekarang kita berkenalan.

Nama saya Muhammad Firdaus bin Faizal. Umur 35 tahun.

Kerja biasa-biasa jer, tak kaya tapi hati saya baik. Hehehe…"

Aku mencebik. "Perasan."

"Ok, ok. Saya sambung, tinggal di Ukay Perdana dengan isteri,

kalau awak nak alamat nanti saya bagi."

"Isteri kerja mana? Tak apa ke kalau awak tumpang?"

"Tak pe, nanti saya beritahu dia. Dia kerja kat Wangsa Maju,

hari ni dia kerja. Kalau dia tak kerja tadi saya ajak, boleh kenal

dengan awak."

Aku macam dah tak ada pilihan lain. Semoga kereta aku cepat

la siap. Kemudian dia pandang aku semacam. Aku angkat kening

dengan maksud 'kenapa'.

"Tak nak kenalkan diri awak?"

Aku buka purse dan hulurkan pas kerja. Dia tengok sambil

angguk-anguk kepala.

"Muda lagi, baru kerja?"

Aku angguk. "Baru abis belajar, kerja pun masih mencari lagi

yang lebih sesuai. Sementara belum dapat kerja je apa yang ada."

"Bagus la, ramai budak sekarang tak nak kerja bila tak sesuai dengan
kelulusan."

"Saya bukan orang senang, ayah dah tak ada sampai bila nak
bergantung dengan ibu. Lagipun ibu dah tak berapa sihat."
Rasanya setakat itu saje yang aku boleh beritahu. Aku tak mahu
dia jadi lebih bersimpati pada aku.

Bersambung............

No comments: