Protected by Copyscape Duplicate Content Detection Tool

Tuesday, December 4, 2012







Sayang, bukan 'Ibu Tumpang' (Part 3)

Ahad malam mata aku susah sangat nak lena. 'Kenapa dia baik 
sangat, begitu sekali nak tolong aku. Dah kahwin pulak tu. Kalau
bujang lain la, mungkin dia nak mengurat aku'. Merepek lagi kepala 
otak aku ni.
Dalam berfikir-fikir hp ku berbunyi menandakan ada sms masuk.
'abang'
~pkl brp abg kn jmput fatin esok???
~x ksh. Msk kj kul9@10.
~8.30 abg sampai
~ok. Tq
~w'come dear
Pandai-pandai je setting nama kat  hp 

aku.
Biar betul dia ni, sms malam-malam. Wife dia tak marah ke?
Macam bf, gf lak aku dengan dia. Astaghfirullah……………..
Mintak dijauhkan, 'laki orang tu cik Fatin Amira'.
Teringat peristiwa tengahari semalam, waktu dia hantar aku 
balik dari bengkel. Waktu aku nak keluar dari kereta.
"Cik Fatin Amira".
"Panggil Mira je, kawan-kawan semua panggil camtu".
"Ok, panggil saya abang, tak sopan nak panggil nama.
Abang jauh lebih tua. Tapi abang nak panggil Fatin, tak nak
sama macam kawan-kawan. Nak special sikit."
"Kalau saya nak panggil Encik Firdaus sopan kan?"
"Jangan jadi budak degil boleh tak?"seriusnya muka.
"Apa-apa je lah"' perlahan je aku cakap, tak tau dia dengar ke tak.
Pagi tu tepat 8.30 aku turun. Dia dah siap tunggu dalam kereta
sambil baca suratkhabar. Baru aku nak ketuk cermin kereta dia
dah nampak aku sambil tersenyum dan buka pintu dari dalam.
"Sila kan masuk."
"Assalamualaikum."
"Waalaikum salam". jawabnya sambil tersenyum.
Dia ni memang murah senyum. Aku pun suka tengok senyuman
dia yang manis bak air sirap…Hehehe…
Astaghfirullah……
Sunyi je sepanjang perjalanan sampai la lepas tol Sri Kembangan.
"Hebat jugak fatin kan, baru kerja dah boleh beli kereta".
"Ada sebab terpaksa beli. Ingatkan nak jadi mudah. Tak sangka
jadi macam ni."
"Tak baik mengeluh, semua yang terjadi pasti ada hikmah yang 
dah tersurat. Kita kena terima dengan hati terbuka."
Aku angguk, tak tau dia nampak ke tak.
"Tak nak kongsi apa-apa".
Aku pandang sisi wajahnya.'kongsi apa' bisik hati ku.
"Ye la, kot nak cerita apa-apa masalah Fatin dengan abang.
Mana tau boleh ringankan beban yang Fatin tanggung. Abang
tak boleh janji dapat tolong, Tapi InsyaAllah, fikiran Fatin akan 
lebih lapang bila masalah dah diluahkan."
"Muka saya ni macam orang banyak masalah ke?"
Memang banyak benda aku fikir, 'tapi nampak sangat ke'.
Dia pandang aku dan senyum.
"Abang tau dari tadi Fatin dah keluar jauh dari kereta abang kan."
Lama aku diam. Dia bersuara lagi.
"Tak pe kalau tak nak kongsi."
Akhirnya sampai ke tempat kerja aku. Aku terus turun dan ucap
terima kasih. Dia panggil aku.
"Balik pukul berapa? Nanti keluar lunch macam mana?"
"Balik pukul 6, kalau abang tak boleh ambil takpe."
"Apa pulak tak bolehnya, kan dah janji. Sampai kereta Fatin
siap,   jangan cakap macam tu lagi."
Serius la pulak dia.
"Ok." perlahan je aku jawab.
Bila dah sampai ofis memang aku dah tak boleh nak fikir selain
hal kerja. Aku kena siapkan kerja cepat, sebab nanti tepat pukul
enam aku mesti kena balik. Tak nak menyusahkan suami orang
untuk tunggu aku pulak. Lain la kalau suami aku. Uwekkk….
Berangan jugak nak bersuami. 'Eh mestila, impian semua orang
apa'. 
Tengahari aku minum nestum, bukan tak boleh mintak member
tapau kan tapi aku nak jimat. Paling tidak aku nak bayar juga kos
repair kereta tu walaupun tak dapat nak bayar penuh. Dan bakinya akan aku jelaskan secara ansuran. Aku tak mahu 
makan budi yang teramat sangat. Semoga Allah permudahkan segala urusan. Amin....

Bersambung......

No comments: